سفارش تبلیغ
صبا ویژن
احترام دانشمند عمل کننده به علمش، مانند حرمت شهیدان و راستان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
پرسش مهر 86
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» سخن بزرگان در باره ی پیشرفت

امام علی وراز ورمز پیشرفت وسقوط


علل پیشرفت یک امت و نشانه‏هاى سقوط در بیانى از امیرالمؤمنین (ع) تبیین شده است که به آن اشاره مى‏شود حضرت فرمود: «یستدلّ على ادبار الدول باربع تضییع الاصول، والتمسک بالغرور، تقدیم الاراذل و تأخیر الافاضل؛(1) دولت‏ها و جوامع زمانى به انحطاط گرایش پیدا مى‏کنند که اصول ارزشى از بین برود و نیرنگ به عنوان اصل ارزشى مورد قبول قرار گیرد، فرومایه گان سمت‏ها و مسئولیتها را به عهده گیرند و کسانى که فاضلند منزوى شوند.


بنابراین اگر انسان با مطالعه دریافت اصول ارزشى در جامعه تضییع شده و تباه گردیده و نیرنگ و غرور و فریب جاى آن را گرفته و همچنین اگر پست‏هاى حساس جامعه در اختیار فرومایگان قرار گرفته و انسان‏هاى فاضل و شریف از تصدى آن مشاغل محرومند ، مى‏تواند استدلال کند که آن جامعه به سوى سقوط و انحطاط مى‏رود و اگر یافت که اصول ارزشى بر ارکان جامعه حاکم است، صداقت و امانت دارى و تلاش و کوشش و عدالت و آزادى در آن جامعه برجسته است وانسان‏هاى شریف و فاضل مسئولیت‏هاى گوناگون را به عهده دارند آن جامعه پیشرفت خواهد کرد.


در بیان دیگرى امام على (ع) فرمود: «یستدل على الادبار باربع، سوء التدبیر وقبح التبذیر و قلة الاعتبار وکثرة الاعتذار؛(?) بر ادبار دولت‏ها به چهار چیز استدلال مى‏شود 1- بدى تدبیر 2- زشتى اسراف و تبذیر 3- کمى اعتبار 4- بسیار مغرور شدن و یا بسیار پوزش خواستن».


بر اساس این بیان اگر جامعه‏اى از مدیریت خوب بهره‏مند نباشد و گرفتار اسراف و تبذیر و ریخت و پاش مالى باشد و از حوادث درس عبرت نگیرد و براى حوادث پیش بینى نشده، چاره‏اندیشى وآینده نگرى نداشته باشد و به دلیل خطاهایى که مرتکب مى‏شود پیوسته پوزش بطلبد یا پیوسته در دام غرور باشد. آن جامعه و دولت سقوط خواهد کرد. ولى در مقابل آن اگر جامعه از مدیریت و برنامه ریزى خوب برخوردار باشد و از اسراف و تبذیر دورى گزیند و از حوادث و رویدادها درس عبرت بگیرد و از خطاء و اشتباه بجاى عذرخواهى بعد از خطا اجتناب کند پیشرفت خواهد کرد، چنان چه همان حضرت فرمود: «حسن التدبیر و تجنّب التبذیر من حسن السیاسة؛(?) نیکویى تدبیر و دورى و اجتناب نمودن از اسراف از نیکویى سیاست است»..


مقام معظم رهبری:



ایمان به خدا، ایمان به مردم ، ایمان به راه و ایمان به موفقیت زمینه ساز پیشرفت ملی است.


ریاست محترم جمهوری :


آقای دکتراحمدی نژاد اظهار داشت: تعالی همه جانبه کشور یعنی پیشرفت همه جانبه کشور، یعنی پیشرفت علمی، صنعتی، فناوری، کشاورزی، اقتصادی ، فرهنگی و اخلاقی.
وی گفت: ملت ما شایسته نشستن بر قله‌های جهانی است . ملت ما شایستگی آن را دارد که درهمه زمینه‌ها در مقابل و پیشاپیش همه ملت‌ها قرار گیرد.
رییس جمهوری‌اضافه کرد: ملت ما شایسته فتح قله‌های بلند است. امروز باید برای تعالی همه جانبه کشور دست به دست هم بدهیم.
رئیس جمهوری : همبستگی و وحدت ، کار علمی و علم آموزی ، ایمان به خدا، دلسوزی برای یکدیگر ، عشق به هموطن ، عشق به خدا،عشق به ایران عزیز، کار ،تلاش و مجاهدت پیگیر، خلاقیت و نگاه به قله‌های بلند و آرمانهای الهی همه اینها عواملی هستند که ما را به قله پیشرفت همه جانبه هدایت و ما را در این مسیر یاری می‌کنند



رئیس جمهور:


تعالی همه جانبه کشور یعنی پیشرفت همه جانبه کشور یعنی پیشرفت علمی، صنعتی، پیشرفت فن آوری، کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی ملت ما شایسته نشستن بر قله های بلند جهانی است ملت ما شایستگی آن را دارد که در همه زمینه ها فرهنگی، علمی، اقتصادی و ورزشی در مقابل و پیشایش همه ملت ها قرار بگیرد ملت ما شایسته فتح قله های بلند است.


 


رئیس جمهور :


عزیزان من، جوانان و نوجوانان امید یک ملتند، نقطه اتکای یک ملتند در همه صحنه ای که جوانان با توکل بر خدا و با همت بلند وارد می شوند آن صحنه، صحنه پیروزی ملت ایران است ما بارها و بارها جوانان را تجربه کرده ایم در انقلاب در دفاع مقدس در سازندگی و امروز که روز شکوه و عظمت ایران است مسوولیت جوانان بسیار سنگین است. حسن خودباوری، حسن شخصیت، حسن فرهنگ خودی، ارتباط مستمر با خدا توکل بر خدا، یاری جستن از خدا و آستین بالا زدن و همت کردن کار پیوسته مسوولیت امروز جوانان ماست ما از حضور جوانان تجربیات بسیار شیرینی و ارزشمندی داریم امروز هم همه موظفند موانع را از مقابل جوانان بردارند راه را برای کار و تلاش جوانان باز کنند.
وی با تاکید بر اینکه حضور جوانان در همه عرصه ها تعیین کننده است خاطر نشان کرد: حضور جوانان موفقیت آمیز و دلچسب است، در عرصه علمی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی حضور جوانان در عرصه های سیاسی، موجب شور، نشاط و پاکی راه سیاست و سیاست مداران است وقتی که جوان های ما در عرصه سیاسی حاضر می شوند ملت را به دنبال خود می کشند صحنه ها را بسیار پرنشاط و سازنده می کنند همه موظفیم راه را برای حضور ونقش آفرینی جوانان باز کنیم در دورانی جوان های ما صحنه گردان میدان های سیاسی بودند ما دیدیم که تصمیمات ملت ما تصمیمات انقلابی، تصمیمات بزرگ و تصمیمات راه گشا بود، همه باید کمک کنیم که جوانان و نوجوانان به درستی و با جهت درست وارد عرصه های سیاسی و تصمیم گیری های بزرگ بشوند از افتخارات ملت ما این است که همه ملت در همه صحنه ها حاضرند و باز از افتخارات ملت ایران این است که جوانان و نوجوانان در صحنه های بسیار پیچیده و سخت سیاسی و پیشاپیش ملت حرکت کنند خط شکنند و صف شکنند.
وی با اشاره به دلاوری های جوانان در هشت سال دفاع مقدس تصریح کرد: ما در دوران دفاع مقدس دیدیم هر جا که کار سخت تر بود هر جا کار پیچیده تر بود هر جا که نیاز به شجاعت بیشتر داشت نیاز به نگاه بلندتر و روشن بینی بیشتر داشت جوانان مهم و پاک ما پیش قدم می شوند و لشکر های انبوه تو در توی مجهز را در هم می شکنند و پرچم افتخار ایران را در قلب دشمن به احتزاز در می آوردند دولت مصمم است چنین نگاهی را و چنین راهبردی را در زمینه های گوناگون مدیریت کشور تجربه کنند بنده به عنوان خادم ملت و برآمده از آراء مردم مصمم هستم که عرصه های مدیریت را به تدریج اما با سرعت مناسب و با استحکام به روی جوانان باز کنم.


محمود احمدی نژد رئیس جمهوری اسلامی.
سخنان خود پیامبر اسلام(ص) را منبع فیض الهی برای بشریت دانست و تصریح کرد: نور پیامبر را باید از پشت حجاب‌ها دریافت کنیم که امروز بزرگترین حجاب برای این امر خود انسان‌ها هستند، چرا که نفس‌های ناساخته و دل‌های پر از هوا و هوس بزرگترین مانع در مسیر بهره‌مندی از لطف پیامبر اکرم(ص) است و هیچ راه دیگری جز پیروی از ایشان برای نجات بشریت و حیات طیبه وجود ندارد.

احمدی‌نژاد محبت و رحمت را از دیگر ویژگی‌های بارز پیامبر اسلام (ص) برشمرد و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) سختی‌های زیادی در راه سعادت امت و انسان‌ها متحمل شدند و هر چه امروز بشریت دارد حاصل مجاهدت‌های پیامبر اسلام است، بنابراین امروز کشور ما نیز نیازمند مجاهدت است.
وی با بیان این که ملتی موفق است که تمام عمر خود را در حال مجاهدت باشد، اظهار داشت: برای ساختن کشور به قوانین و عوامل مهمی نیاز داریم که خودباوری از مهمترین آنان است.
رئیس جمهوری همچنین شناخت هویت را از عوامل خود باوری عنوان و تصریح کرد: کسی که هویتش را گم کند خود را باور نخواهد کرد و در این صورت حرکت رو به جلو نخواهد داشت.
وی از گذشته تمدنی، دینی، شجاعت ، غیرت ، وحدت و الفت به عنوان هویت ملت ایران یاد کرد و بیان داشت: شناخت داشته‌ها نیز عامل مهمی در خودباوری است.
احمدی‌نژاد استعدادهای انسانی، فرهنگ، هوشمندی جوانان و ایمان را از مهمترین داشته‌های ملت ایران ارزیابی کرد و افزود: اگر انسان خود را گم کرد دائما در حال تقلید و تشبیه با دیگران است، ولی این امر او را به جایی نخواهد رساند.
وی با اشاره به سخنان یکی از منتخبین در این جلسه، اظهار داشت: این جوانی که با عشق و فریاد اصرار داشت، بگوید ما می‌توانیم و این امر بزرگترین سرمایه ما است و فریادش حق بود، بنابراین باید به آنان میدان بدهیم و راه را برای آنان باز کنیم.
وی دولت را مصمم در رفع موانع برای آبادانی کشور دانست و گفت: جا دارد از وجود برخی موانع بر سر راه پیشرفت کشور هیچ شبی را نخوابیم، چرا که قطار پیشرفت در دین منتظر ما نمی‌ماند و حرکت رو به احمدی‌نژاد افزود: این امر مستلزم یکسری حمایت‌های عمومی دولت است که ما انجام می‌دهیم، اختیارات هم داده‌ایم آنجا که بین دو دستگاه دولتی اختلاف است نظر استاندار ارجح است و آنجا که بین مردم و یک دستگاه اختلاف باشد نیز نظر استاندار قطعیت دارد، مگر این که کسی بخواهد به دستور عمل نکند که باید به گونه‌ای دیگر با آن برخورد شود




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » بتول اعتباری ( دوشنبه 86/12/20 :: ساعت 4:6 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

بررسی علل و عوامل رشد و موانع پیشرفت واحدهای تحقیق و توسعه در سا
[عناوین آرشیوشده]